الأربعاء، 31 مارس 2021

 "أنا قاعد ومستني"


أنا قاعد ومستني تيجيلي

                         غير امبارح يا بكره


وعارف إني ببات في أوجاعي

                   ومش ناسي علي فكره


وناس عارفه وناس فاهمه

            وخلق كتير وخداهم السكره


وناس عاشقه للضلمه وعايشه

           في النشوي وعجباهم الفكره


أنا قاعد ومستني تجيلي

                         غير إمبارح يا بكره


أنا قاعد ومستني تجيب النور

                    وتغور الضلمه والذكرى


تيجي وتجيب صبايا فرحانه

                      وحامده ربها وشاكره


تيجي ومعاك صبايا في إيديهم

          جدايل نور وللحق مش ناكره


أنا قاعد ومستني تجيلي

                         غير إمبارح يا بكره


تيجي وتقول صباح الخير لطير

          في سمايا من غير حدا ماكره


أمانه عليك يا بكره امانه

                          تيجي غير امبارح


ومكنش  متكدر ودمعي علي

         خدي وفي وجعي أكون سارح


أنا قاعد ومستني يا بكره

                         تيجلي غير إمبارح


وطيوري في سمايا بتغني

                     من غير الحدا الجارح


بقلم/

 الشاعر رشاد على محمود

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

 فن التجاهل  يقولون أن التجاهل نصف السعادة وأنا أقول أن في التجاهل سعادةً كاملةً.. لأن التجاهل لغة العظماء فهو فن لا يقدر عليه إلا ذوي الشخص...